Jazdu proti vetru či do strmého kopca pozná každý cyklista. Ak nepatríte k zanietencom, ktorých sezónny limit sa pohybuje na úrovni niekoľko tisíc odjazdených kilometrov, neúnavný protivietor či šliapanie do vrchu vás môžu poriadne potrápiť.
Elektrobicykel: Ocenia ho rekreační jazdci, starší ľudia i výkonnostne rozdielne dvojice - zmierni rozdiely. Milovníci dynamickej jazdy v horskom teréne však budú šomrať na vyššiu hmotnosť - v priemere dvadsať kilogramov. Foto: Profimedia.sk
Kompromisom, ako zostať na bicykli, „dať si trošku do tela“ a na konci nevyzerať, akoby ste dobehli polmaratón, je elektrobicykel. Na Slovensku ešte stále skôr novinka, hoci podľa niektorých štatistík sú dnes elektrické asistované bicykle štvrtým najrozšírenejším dopravným prostriedkom na svete. Dojazd elektromotora sa počíta v desiatkach kilometrov.
Pre mladých i starých
Elektrobicykel ocenia najmä rekreační športovci, ktorí tento ekologický dopravný prostriedok využívajú na víkendové výlety, cestu do práce, obchodu, kostola či za známymi z vedľajšej dediny. Vhodný je tiež pre ľudí trpiacich bolesťami kĺbov alebo inými zdravotnými ťažkosťami. Výkonnostne „zbližuje“ dvojice, kde jeden z partnerov druhému nestačí. Ocenia ho i mladí ľudia, ktorí sa chcú premiestňovať mestom ekologicky a zachovať si „štýl“.
Prvé bicykle využívajúce elektromotor sa začali objavovať na sklonku devätnásteho storočia.
Foto: Profimedia.sk
Elektrobicykle majú moderný dizajn - vybrať si možno medzi futuristickými skladačkami, elegantnými mestskými strojmi a športovejšie ladenými trekingovými a horskými kúskami. Milovníci dynamickej jazdy v horskom teréne však môžu mať výhrady. Elektrobicykle sú ťažšie ako „klasika“ - priemerná hmotnosť sa pohybuje okolo dvadsiatich kilogramov, čo nejde dohromady s náročnými skokmi a strmhlavým zjazdom lesom.
Šomrať môžu i fanúšikovia rýchlej jazdy a cykloturisti zaťažení batožinou vážiacou niekoľko kilogramov, ktorí pri transportoch využívajú aj vlaky či autá. Každý kilogram navyše totiž znamená viac energie potrebnej na pohyb bez ohľadu na to, či je zdrojom elektromotor, alebo nohy cyklistu. Výhodou elektrobicykla je, že naň, na rozdiel od skútra, nepotrebujete vodičský preukaz. Motor sa podľa Petra Tunegu z eCyklo.sk zapne jedine v prípade, že krútite pedálmi, čiže športujete, ale v primeranej intenzite. „Najviac sa to dá prirovnať k strečingu,“ dodáva.
Pozor na nepodarky
V zásade teda platí, že kvalitné elektrobicykle pomôžu jazdcovi v náročných situáciách a v prípade tých menej výkonnejších zvýšia priemernú rýchlosť. Neplatí to však vtedy, ak kupujúci uviazne v sieti nespoľahlivých predajcov, o ktorých vraj nie je núdza ani na Slovensku. Slovenská obchodná inšpekcia síce neeviduje žiadne podnety, najpravdepodobnejším dôvodom je zrejme to, že v našich pomeroch ide stále o novinku. „S ohľadom na relatívne nový druh výrobkov sme doteraz túto komoditu nekontrolovali,“ dopĺňa tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Tunega tvrdí, že práve nekvalitné výrobky sú jedným z dôvodov, prečo sa u nás elektrobicykle príliš neudomácnili. „Veľa ľudí doplatilo na lacné nepodarky a elektrobicykel neodporúča ďalej,“ hovorí.
Elektrobicykel: Ocenia ho rekreační jazdci, starší ľudia i výkonnostne rozdielne dvojice - zmierni rozdiely.
Foto: Profimedia.sk
Ako sa nepopáliť
Ak nechcete naletieť podvodníkom, elektrobicykel si treba pred kúpou vyskúšať. Znakom dobrého dodávateľa, respektíve predajcu, je, že ponúka náhradné diely a garančný servis. „Informovať sa treba aj o značke, aby ste nekúpili niektorú z novovzniknutých, ktoré majú zvyčajne podobu nálepky na lacných čínskych bicykloch,“ varuje Tunega. Zákazník navyše riskuje, že predajca môže o pár týždňov zmiznúť z trhu, najmä ak ide o internetový predaj bez kamennej predajne. Ťažko tiež možno očakávať, že kvalitný stroj kúpite v nešpecializovanom obchode bez servisu. Tunegove slová potvrdzujú i upozornenia na niektorých špecializovaných weboch.
V Európe vraj existuje mnoho firiem, ktoré sa vezú na vlne popularity elektrobicyklov. Tí majú pre čínskych výrobcov, pod rukami ktorých vzniká väčšina elektricky asistovaných bicyklov, jediné zadanie - minimálnu cenu. V zásade platí, že cena elektrobicykla sa odvíja najmä od kvality batérie, systému pohonu a umiestnenia elektromotora a kvality samotného bicykla. Kvalitní výrobcovia majú podľa Tunegu na svoje stroje napríklad švajčiarske certifikáty kvality. Priznáva, že i renomované značky používajú komponenty vyrobené v Číne či v Taiwane, no rozdiel je v kvalite.
„Pri každej značke sa treba pozrieť na to, či ide len o krátkodobú masovku s vlastnými nálepkami, doslova čínsku kópiu, alebo o kvalitného výrobcu elektrobicyklov a bicyklov s vlastným vývojom,“ zdôrazňuje. Bežná cena kvalitného elektrobicykla s dobrým dojazdom sa podľa Tunegu pohybuje priemerne od osemsto do tisíc eur. Ak patríte k náročnejším jazdcom, ktorí si potrpia na kvalitné cyklokomponenty a prepracovanejší pohon, zaplatíte od 1 400 do dvetisíc eur. Ceny vysoko nad dvetisíc eur považuje Tunega za prehnané - rozdiel v kvalite, výkone a dojazde stroja za 1 500 a 2 500 eur je vraj minimálny. Aj v tomto prípade zrejme platí, že pod výšku ceny sa pri známych a populárnych značkách podpisujú i výdavky na nepomerne drahšiu marketingovú propagáciu.
Dôležité súčiastky
Medzi kľúčové súčiastky elektrobicykla patria batérie. V zásade platí, že najlepším ukazovateľom sú watthodiny. Čím vyšší je tento ukazovateľ, tým väčší je dojazd elektrobicykla na jedno nabitie. Treba však pamätať na to, že po niekoľkých stovkách úplných vybití nemajú taký výkon ako na začiatku. V praxi to však môže znamenať aj 30-tisíc kilometrov najazdených na jednej batérii. Elektropohon môže byť aktívny len počas otáčania pedálov.
Zákonom obmedzená je tiež asistovaná rýchlosť, a to na 25 kilometrov za hodinu. Všetko, čo je nad limitom, musíte „vypedálovať“ vlastnými silami - elektromotor vám pomôže len po uvedenú hranicu. Pamätať treba i na nabíjanie baterky. Podľa Tunegu je mýtom, že ich možno dobíjať počas jazdy. Platí to len o špeciálnom druhu elektrobicyklov s takzvanou rekuperáciou. Batérie sú v takých prípadoch schopné dobíjať sa pri jazde, ale len pri brzdení, pričom efektivita je nízka. Keď sa však batéria vybije, koleso s motorom nejde tak ľahko ako na bežnom bicykli.
„Pri elektrobicykloch s voľnobežkou motora, teda bez rekuperácie, možno jazdiť s vypnutým motorom bez toho, aby ste cítili odpor,“ ubezpečuje Tunega. Na úplné nabitie batérie stačí priemerne pár hodín, pričom si ju možno dobiť zapojením do bežnej zástrčky.
Motorizačné súpravy
Na elektrobicykel možno zmeniť aj klasický „stroj“. Podľa Tunegu sa to však oplatí vtedy, ak má človek kvalitný bicykel, respektíve v prípade retrobicyklov. Potvrdzujú to i ďalší odborníci, podľa ktorých nemusí premena vždy vyjsť, keďže obyčajné bicykle nie sú na takúto modernizáciu dimenzované. „Určite to nie je dobrá cesta, ako šetriť peniaze a použiť kvalitnú súpravu elektrobicykla na starý a opotrebovaný bicykel,“ uzatvára Tunega z eCyklo.sk.
Na čo si dať pozor
- typ, kvalita a kapacita batérie
- ak berieme do úvahy pomer hmotnosti, výkonu a ceny, za najlepšie možno v súčasnosti označiť akumulátory Li-Pol (Lithium Polymer)
- dojazd elektromotora nezávisí len od kvality batérie, ale i hmotnosti samotného stroja, jazdca a nákladu
- kvalita materiálu použitého pri výrobe rámu a ostatné komponenty, aby sa nestalo, že si kúpite elektrobicykel s nefunkčnou prehadzovačkou alebo problematickými brzdami
- o výkone rozhoduje i systém pohonu a umiestnenie elektromotora, ktorý sa môže nachádzať na prednom alebo zadnom kolese, ale aj na stredovom zložení
- vhodný najmä na cesty a spevnené cesty
- hoci je ťažší a robustnejší ako klasické trekingové bicykle, hodí sa aj na dlhšie cyklovýlety - majiteľom šetrí sily
- moderné trekingové bicykle bývajú osadené
- dojazd: 60 - 80 kilometrov*
Trekingový elektrický bicykel
- vhodný najmä na cesty a spevnené cesty
- hoci je ťažší a robustnejší ako klasické trekingové bicykle, hodí sa aj na dlhšie cyklovýlety - majiteľom šetrí sily
- moderné trekingové bicykle bývajú osadené
- dojazd: 60 - 80 kilometrov*
Mestský elektrický bicykel
- určený pre mestských ľudí, ktorí majú radi štýl a eleganciu
- primárne je určený na jazdu v meste, no nestratíte sa ani na dlhších výletoch
- poskytuje vzpriamenejší posed ako bežný bicykel, menej namáha chrbticu a ruky
- nižší nástup ocenia ženy, starší ľudia a ľudia po operácii kĺbov či s inými pohybovými problémami
- dojazd: 40 - 70 kilometrov*
Skladací elektrický bicykel
- vhodný pre mladých i starších ľudí
- ideálny na jazdu v meste
- keďže sa dá ľahko a rýchlo zložiť, nezaberá veľa miesta - bez problémov sa zmestí do auta, možno ho odviezť vo výťahu, zložiť v kancelárii i bare, „upratať“ v malom byte
- moderné skladačky dokážu byť rovnako rýchle ako bežné bicykle
- nízku nástupnú hranu ocenia starší ľudia, ženy či osoby po operácii kĺbov
- hmotnosť 21,7 kilogramu* môže byť pri dlhodobejšom nosení bicykla problémom
- dojazd: 40 - 60 kilometrov* v režime asistovaného šliapania (PAS)
Horský elektrický bicykel
- určený pre milovníkov dynamickej jazdy, ktorí nemajú radi šliapanie do kopcov
- vhodný aj do stredne náročného terénu
- hmotnosť 22,7 kilogramu* vrátane batérie nie je práve ideálna na skákanie ani jazdu v ťažkom teréne
- dojazd: 40 - 80 kilometrov* v režime asistovaného šliapania (PAS)