Registrácia

Servis

Tovar skladom

 

Možnosti platby :


VYBERÁME BICYKEL » Správna veľkosť a posed
Ako si zvoliť správnu veľkosť a nastaviť posed

 

Základom správnej voľby je, najprv si ujasniť, čo od bicykla vlastne očakávame, ako často ho chceme používať, v akom teréne a tiež koľko zaňho chceme minúť peňazí. Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.

Pod veľkosťou bicykla sa chápe dĺžka jeho sedlovej trubky. Uvádza sa v palcoch, centimetroch, alebo ako označenie S, M, L, XL, XXL.


Základným parametrom je výška postavy jazdca. Individuálne prispôsobenie je potom možné správnou voľbou sedlovky a predstavca.

výška postavy v cm výška rámu
do 168 cm 15", 16", S, do 44 cm
165-178 cm 17", 18", M, do 48 cm
175-188 cm 19", 20", L, do 52 cm
185-195 cm 21", 22", XL, do 55 cm
nad 195 cm 23", 24", 58 – 61 cm

 

SPRÁVNY POSED NA BICYKLI

Správny posed je na bicykli veličinou číslo jedna. Jeho správne nastavenie vám umožní vyvarovať sa mnohým nepríjemnostiam, od posmešných pohľadov, až po zničenú chrbticu a neefekívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého posedu budete vyzerať na bicykli ako úplný amatér, pôjdete pomalšie a skôr sa unavíte.

Sedlo vodorovne

Sedlo má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani dohora. Pokiaľ ho budete mať "do kopca" (špičkou dohora), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať dopredu. V opačnom prípade so sedlom "z kopca" (špičkou dole) sa zase budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo.


Ako vysoko?

Vedci zisťovali, aká má byť správna poloha a výška sedla, aby všetky svaly na nohách pracovali čo najefektívnejšie. Zobrali si na pomoc niekoľko jazdcov, na nohy im nalepili snímacie elektródy, ktoré presne zaznamenávali pohyb a efektivitu jednotlivých svalov nôh. Potom presne určili, v ktorej polohe má byť sedlo správne voči pedálom. Vy sa istotne nenecháte laboratórne skúmať, ale už dlho existuje pravidlo, podľa ktorého nastavíme výšku sedla čo najlepšie, ako na horskom bicykli, tak aj na cestnom.

Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu (v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť úplne natiahnutá ani viac skrčená. Pokiaľ budete mať nohu úplne natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete sa pri jazde na bicykli tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.

Pre správne nastavenie výšky sedla predpokladáme, že máte správne zvolenú veľkosť bicykla. Pri horskom bicykli dnes neexistuje zásadné pravidlo, aký vysoký má bicykel byť. Je to spôsobené mnohými variantami stavieb rámov. Už dávno sa bicykle nevyrábajú iba s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek. Rámy bicyklov môžu byť sloopingové (horná rámová trubka je sklonená dozadu), rôzne odpružené a podobne. Sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm, skôr viac. Súčasne preferujeme bicykel čo najmenší s ohľadom na tuhosť rámu. Menšie bicykle tiež vyzerajú lepšie. Pokiaľ budete mať bicykel menší, riadítka budete mať nišie než sedlo (alebo aspoň vo výške sedla), čo je správne.

Poloha chodidla na pedáli

Sedlo máme už správne vysoko a tak sa pozrieme, ako sú umiestnené vaše chodidlá.
Pretože väčšina z vás už používa nášlapné pedále, tak je potrebné začať pri zarážkach, ktoré sa upevňujú na topánky (tretry). Namontujeme ich iba približne a poriadne dotiahneme. Pokiaľ skrutky pritiahneme slabo a zarážka sa vám na topánke bude hýbať, môže sa vám stať, že nohu z pedála už nevycvaknete a budete tak nútení spať, jesť a chodiť do kina s pedálom na nohe. Nohu musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak budete napríklad šliapať s kolenami od seba. Alebo budete vyzerať ako kačka. Odhliadnime od skutočnosti, že si otieraním tretry o kľuku zmažete nápis na vašich drahocenných kľukách. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou pedála. Ani pred ňou, ani za ňou.
Posúvame sedlo

Teraz ešte musíme skontrolovať, či máme v správnej polohe sedlo (vodorovný posun) s ohľadom na pedále. Kľuku otočíme do vodorovnej polohy a nohu zacvakneme do pedála. Vezmeme šnúrku so závažím a ten priložíme na špičku kolena. Dole nám musí šnúrka prechádzať stredom osy pedála.

A čo riadítka?

 

Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžete sa riadiť svojími pocitmi. Napriek tomu je však veľmi dôležitá správna poloha brzdových páčiek. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riadítka a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páčky by sa nám mali zľahka opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových páčkach nebudeme musieť ruky pri brzdení na riadítkach zbytočne pretáčať. Správna vzdialenosť a výška riadítok voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku.

Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké stúpania. Býva to aj ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtom kamarátov, kde budete hľadať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás čiastočne obmedzuje, istotne si dáte riadítka vyššie a bližšie. Napriek tomu sa snažte, aby ste na bicykli nevyzerali narovnaní ako za kuchynským stolom, alebo neboli príliš natiahnutí a ostatní získavali dojem, že vám chcú riadítka utiecť dopredu. Keď si nastavíte správny posed bicykla podľa nášho návodu, určite budete spokojní.

Budete si možno spočiatku musieť na nový posed zvyknúť, pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli nesprávne, ale za krátko zistíte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia aj dnes pre horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom, cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše svaly musia byť v optimálnej polohe. Iba tak podajú ten najlepší výkon a unavia sa neskôr, než pri nesprávnom posede. Posed ale nie sú len nohy v pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova hovieť. Musí sa tešiť na to, kedy ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte nesprávne, ďaleko vás nedovezie. Nie je to predsa iné ani pri ostatných športoch.

 

NGYxMDJk